کد مطلب:88594 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:541

ثمرات خوف











برای خوف ثمراتی در آیات و روایات ذكر شده كه به تعدادی از آنها اشاره می كنیم:

1- انسان خائف عذابهائی را كه خداوند بر ستمگران و اقوام پیشین نازل كرده، نشانه و آیتی می داند، برای حساب آخرت و اینكه سر و كارش با كیست، ولی انسانی كه از درك عظمت الهی عاجز است، با دیدن عاقبت فرعونیان و نمرودیان هنوز به

[صفحه 92]

حساب خود رسیدگی نمی كند، و بسیار ساده از كنار این حوادث می گذرد، «ان فی ذلك لایه لمن خاف عذاب الاخره»[1]، «ذلك لمن خاف مقامی و خاف وعید».[2].

2- خوف الهی، خائف را به بهشت رهنمون می سازد: «و اما من خاف مقام ربه... فان الجنه هی الماوی»[3] در آیه ای دیگر می فرماید، جزای چنین شخصی دو بهشت است كه دارای انواع نعمتها و درختان پر طراوت است، در آنها دو چشمه دائما در جریان است، و از هر میوه ای دو نوع در آنها موجود است: «و لمن خاف مقام ربه جنتان... ذواتا افنان... فیها عینان تجریان... فیهما من كل فاكهه زوجان».[4].

3- خوف نفس را در زندان خود محبوس می كند تا مرتكب معاصی نشود، خوف رادع و مانع از معاصی است: «الخوف سجن النفس من الذنوب و رادعها عن المعاصی»[5] «نعم الحاجز عن المعاصی الخوف»[6] 4- خوف موجب كاستن آفات می شود، هر چه خوف فرد بیشتر آفت او كمتر است «من كثرت مخافته قلت آفته.»[7] 5- خوف موجب علم محض، و علم و معرفت موجب استجابت دعا می شود، از رسول اكرم نقل شده: «لو خفتم الله حق خیفته لعلمتم العلم الذی

[صفحه 93]

لا جهل معه و لو عرفتم الله حق معرفته لزالت بدعائكم الجبال»، اگر آنطور كه باید خداترس شدید، عالم به عالمی می شوید كه جهل در آن راه ندارد، و اگر عارف و عالم به خدا شدید آنطور كه باید، به دعای شما كوه ها از بین می رود.[8].

6- خائف لحظه ای نشست ندارد و دائما در حركت است تا به منزل رسد. در حدیث جالبی از رسول اكرم چنین آمده: «من خاف ادلج و من ادلج بلغ المنزل الا ان سلعه الله غالیه، الا ان سلعه الله الجنه»، كسی كه خائف شد (و ترسید دیر به منزل برسد، و آنچه می خواهد از دست برود) شب هم حركت می كند، و كسی كه شب حركت كرد (و وقت و فرصت را از دست نداد و نخوابید) به منزل خواهد رسید. آگاه باشید كه متاع خدا بسیار گرانبها است، آگاه باشید و متوجه باشید كه متاع خدا بهشت است.[9] چه تعابیر زیبائی پیامبر فرموده اند! انسانی كه ترس دارد دیر برسد یا در راه بخوابد و دلهره دارد خواب به چشمش نمی آید كه شب بیارامد و لذا خطرات حركت در شب را پذیرفته و حركت می كند و مسلما به منزل خواهد رسید كه بهشت ابدی است.


صفحه 92، 93.








    1. سوره ی هود، آیه ی 103.
    2. سوره ی ابراهیم، آیه ی 14.
    3. النازعات، آیه ی 40.
    4. سوره ی الرحمن، آیه ی 46. در اینكه مراد از (جنتان) یعنی دو باغ یا دو بهشت چیست، اختلاف است، صاحب «تفسیر البصائر» در جلد 43، صفحه 97- 96، پانزده قول ذكر كرده: در تفسیر نمونه جلد 23 صفحه 162 و دیگر تفاسیر نیز به چند تای آن اشاره شده است، برای نمونه به تعدادی از آنها اشاره می كنیم: 1- یك بهشت برای اطاعت و یكی برای ترك معصیت 2- یكی برای ایمان و عقیده و دیگری برای اعمال صالح و مانند آن 3- بهشت جسمانی و بهشت روحانی و...
    5. غررالحكم علی (ع)- میزان الحكمه، جلد 3، صفحه 183.
    6. غررالحكم علی (ع)- میزان الحكمه، جلد 3، صفحه 183.
    7. غررالحكم علی (ع)- میزان الحكمه، جلد 3، صفحه 183.
    8. كنزالعمال، خبر 5880- میزان الحكمه، جلد 3، صفحه 184.
    9. كنزالعمال، خبر 5885، میزان الحكمه جلد 3، صفحه 184. حدیثی به این صورت نیز از علی (ع) در غرر آمده است: «من خاف ادلج» یعنی كسی كه بترسد شب هم سیر می كند.